Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΙΚΟΥ ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

universal_01

UNIVERSAL BREN CARRIER
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΝΟΣ ΘΡΥΛΙΚΟΥ ΤΕΘΩΡΑΚΙΣΜΕΝΟΥ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ

Επιμέλεια και φωτογραφίες ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΕΡΝΙΩΤΗΣ

  Τα βρετανικής κατασκευής τεθωρακισμένα ερπυστριοφόρα οχήματα Universal “ Bren” Carrier, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 1941, όταν με επικείμενη την γερμανική επίθεση, άρχισαν να καταφθάνουν στην πατρίδα μας οι δυνάμεις του Βρετανικού Εκστρατευτικού Σώματος. Κατά την ίδια χρονική περίοδο στα πλαίσια της βρετανικής στρατιωτικής βοήθειας, χορηγήθηκαν στην Ελληνική 19η Μηχανοκίνητη Μεραρχία και χρησιμοποιήθηκαν στις μάχες εναντίον των Γερμανών εισβολέων, τον Απρίλιο του 1941, περίπου 100 τεθωρακισμένα του τύπου αυτού.
Αργότερα, οι Ελεύθερες Ελληνικές Ταξιαρχίες οι οποίες οργανώθηκαν στη Μέση Ανατολή, εφοδιάστηκαν με αριθμούς Universal Carrier. Tα τεθωρακισμένα αυτά, πολέμησαν με τις δυνάμεις του Β.Ε.Σ.Μ.Α ( Βασιλικού Ελληνικού Στρατού Μέσης Ανατολής ) εναντίον του Αξονα, στα μέτωπα της βόρειας Αφρικής και της Ιταλίας. Επίσης έδρασαν στην απελευθερωμένη Ελλάδα κατά τα θλιβερά γεγονότα του Δεκεμβρίου 1944, όπως και κατά τις αντι-ανταρτικές επιχειρήσεις που ακολούθησαν την περίοδο 1947-1949.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1950, λόγω της έναρξης εφοδιασμού του ΕΣ με ανάλογα οχήματα αμερικανικής κατασκευής , τα τεθωρακισμένα αυτά αποσύρθηκαν σταδιακά , διαλύθηκαν (κόπηκαν με πυρσούς ) και εκποιήθηκαν σαν άχρηστο σιδηρομετάλευμα.
Παρά το γεγονός του ότι τα Universal Carrier αποτέλεσαν τα πρώτα ερπυστριοφόρα τεθωρακισμένα που υπηρέτησαν και πολέμησαν σε αρκετούς αριθμούς με τις δυνάμεις του ΕΣ από το 1941 ως το 1949, τελικά δεν διασώθηκε κανένα όχημα του τύπου αυτού σε κανένα ελληνικό στρατιωτικό μουσείο , ή σε μονάδα του Στρατού μας. Το σημαντικό αυτό κενό, έσπευσε η ιδιωτική πρωτοβουλία να το καλύψει 50 χρόνια μετά την «εξαφάνιση» των ιστορικών αυτών τεθωρακισμένων από την Ελλάδα : Το 2003, μετά από πολύμηνη έρευνα σε χώρες της Ευρώπης για την εύρεση ενός διαθέσιμου για αγορά carrier , ο συλλέκτης και φίλος Κωνσταντίνος Φάρος απευθύνθηκε στο Εast Αnglia Τank Museum στη Βρετανία. Το τμήμα συντήρησης υλικού του μουσείου αυτού ειδικεύονταν στην περισυλλογή και αναπαλαίωση αρμάτων και τεθωρακισμένων του Β’ΠΠ και ανέλαβε να προετοιμάσει ένα εκ’ περισυλλογής Universal Carrier MkII για τις «ελληνικές ανάγκες». Στις αρχές του 2004 ο γράφων μαζί με τον Κ. Φάρο μεταβήκαμε στο βρετανικό μουσείο για να παραλάβουμε το μισοτελειωμένο Carrier , για εκπαίδευση στη συντήρηση και τον χειρισμό του στον μεγάλο στίβο μηχανοδήγησης του μουσείου ( το οποίο στεγάζονταν σε πρώην στρατόπεδο του Βρετανικoύ Σώματος Αρμάτων στο Thetford της ανατολικής Αγγλίας ).
Έπειτα το όχημα μεταφέρθηκε στη Ελλάδα και φιλοξενήθηκε για ένα χρονικό διάστημα για φύλαξη στο 301 Στρατιωτικό Εργοστάσιο Βάσης , όπου με την εθελοντική μας εργασία και μόνο (τη δική μου και του κου Φάρου ) ολοκληρώσαμε την λειτουργική του αποκατάσταση, σαν τεθωρακισμένο του ΕΣ του Β’ΠΠ αλλά και της μεταπολεμικής περιόδου. Η παρουσίαση του έγινε σε εκδήλωση του Δήμου Παπάγου και πραγματοποιήθηκε την 25η Μαρτίου 2005. Ο γράφων είχε την μεγάλη τιμή να οδηγήσει το αναπαλαιωμένο Carrier επι αρκετά χιλιόμετρα ( και μάλιστα χωρίς συνοδεία οχήματος της Τροχαίας) , χαράζοντας με τις ερπυστριές του τους Αθηναϊκούς δρόμους για πρώτη φορά 64 χρόνια μετά την αρχική εμφάνιση του ιστορικού τεθωρακισμένου του τύπου αυτού στην Ελλάδα.! Τα επόμενα χρόνια το carrier της συλλογής του Κωνσταντίνου Φάρου συμμετείχε σε διάφορες εκδηλώσεις και πρόσφατα «συμπλήρωσε» την ιστορική παρακαταθήκη τεθωρακισμένων του ΚΕΤΘ , με την συμμετοχή του στις εκδηλώσεις της Διεύθυνσης Ιππικού Τεθωρακισμένων του ΓΕΣ, για τη συμπλήρωση 70 ετών από την ίδρυση του Οπλου στις 25 Νοεμβρίου 2016 στον Αυλώνα.

 IΣΤΟΡΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ UNIVERSAL CARRIER & ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Σχεδίαση : Vickers – Armstrong
Eτος παραγωγής πρώτων μονάδων : 1934
Συνολική παραγωγή : 113.000 οχήματα
Χρήση : Τεθωρακισμένο όχημα Μεταφοράς Προσωπικού με εξοπλισμό πολυβόλων , μεταφοράς εφοδίων και όπλων υποστήριξης πεζικού
Bάρος μέγιστο : 3.75 ton.
Πάχος Θωράκισης : 7 – 10 mm
Κύριος οπλισμός : Πολυβόλα Bren ή Α/Τ Boys
Κινητήρας : Ford V 8 βενζίνης, 85 hp
Αυτονομία : 250 km
Μεγίστη ταχύτητα : 48 km/hr

ΑΦΙΕΡΩΣΗ : Η παρουσίαση του ιστορικού αυτού τεθωρακισμένου, αφιερώνεται με αγάπη και σεβασμό στον Κωνσταντίνο Φάρο ( έφεδρο αξιωματικό και βετεράνο του πολέμου της Κορέας ) και την συζηγό του Αργυρή Φάρου ταξιάρχου ε.α ( βετεράνου της Κορέας επίσης ), τους δύο αυτούς ευγενικούς ευπατρίδες που με τιμούν με την φιλία τους για περισσότερα απο 30 χρόνια.!

 

Απο την άφιξη και εκφόρτωση στο λιμάνι του Πειραιά, τεθωρακισμένων Universal Carrier, τον Μάρτιο του 1941

universal_5 universal_6 universal_7 universal_8 universal_9

Βρετανικά Carrier μεταφέρονται σιδηροδρομικώς στην Μακεδονία, στα τέλη Μαρτίου 1941

universal_1

Εκπαίδευση προσωπικού σε Carrier του ΕΣ κατα την μεταπολεμική περίοδο. Διακρίνεται ένα ελαφρύ πολυβόλο Bren 0,303 in, τοποθετημένο σε Α/Α βραχίονα επι του οχήματος

universal_2

Ενα Carrier λάφυρο μετά την κατάληψη της Ελλάδας, σε γερμανική υπηρεσία

universal_3

Φάλαγγα βρετανικών Universal Carrier φθάνουν για την άμυνα της Κρήτης, στα τέλη του 1940.

universal_4

Το Universal Carrier του Κ. Φάρου κατά την πρώτη παρουσίαση του στην Αθήνα, στις 25 Μαρτίου 2005.

universal_02 universal_03 universal_04 universal_05

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s